Benchmarking w logistyce – co to jest, jak działa, dlaczego warto stosować?
Benchmarking to szereg działań wdrażanych w celu określenia obszarów w przedsiębiorstwie wymagających poprawy i unowocześnienia. Wykonywany jest na podstawie identyfikacji najlepszych praktyk rynkowych.
Warto zapoznać się z zaletami bechmarkingu w logistyce. Dzięki niemu można skutecznie poprawić wydajność przedsiębiorstwa, jak i zarządzanie nim.
Co to jest benchmarking?
Benchmarking to punkt odniesienia pozwalający niwelować różnice. Ma szerokie zastosowanie w logistyce, z uwagi na udoskonalanie przedsiębiorstw i dopasowywanie ich do aktualnych potrzeb rynkowych. Pozwala wyszukać obszary w firmie, które wymagają poprawy, nie funkcjonują tak, jak powinny. Wprowadzając nowe rozwiązania, przedsiębiorca może stać się liderem w branży.
Jak przeprowadzić benchmarking w logistyce?
Skuteczny benchmarking jest oparty na planie. Należy realizować go skrupulatnie i zgodnie z przyjętymi zasadami.
1.Identyfikacja procesów logistycznych wymagających zmiany.
Kluczowe jest wytypowanie obszarów w przedsiębiorstwie, które wymagają zmiany. Stosowane są w tym celu wskaźniki KPI, jak i nowoczesne rozwiązania informatyczne. Narzędzia gromadzące dane, m.in. system zarządzania WMS, pomagają w analizie potrzeb.
2. Postępowanie jak liderzy i gromadzenie najistotniejszych informacji.
Analiza rynku oraz działalności firm, które są aktualnie liderami w branży da wskazówki, jakich zmian potrzebuje Twój obiekt, aby dorównać standardom. Wzorce do naśladowania należy poszukiwać według następującego klucza:
- bezpośrednia konkurencja z punktu widzenia Twojej działalności. Na pewno dostęp do informacji na temat ich funkcjonowania nie będzie jednak prosty,
- firmy stanowiące niebezpośrednią konkurencję. Możesz analizować działalność podmiotów działających w tej samej branży, ale na innym poziomie rozwoju niż Ty,
- firmy działające w innych branżach. Możesz sprawdzić, czy stosowane przez nie rozwiązania mogą wnieść korzyści do Twojej działalności i pozwolić Ci wyprzedzić konkurencję.
Informacje do konkretnych działań i zmian możesz czerpać także z publikacji naukowych, targów i konferencji branżowych, od dostawców i stowarzyszeń biznesowych.
3. Adaptacja najlepszych praktyk
Benchmarking w logistyce nie polega wyłącznie na kopiowaniu najlepszych praktyk, ale przede wszystkim na usprawnieniu własnej działalności poprzez inspirowanie się najlepszymi. Adaptując z powodzeniem w swoim przedsiębiorstwie skuteczne techniki można poprowadzić firmę do rozwoju w odpowiednim kierunku.
Proces benchamrkingu powinien opierać się na następujących krokach:
- określenie planu wdrożenia konkretnych rozwiązań;
- wyznaczeniu zasad pozwalających na zaimplementowanie zmian,
- określeniu KPI pozwalających na wprowadzenie rozwiązania,
- przygotowaniu projektu pilotażowego, w celu przetestowania nowych metod,
- przeanalizowaniu rezultatów.
Benchmarking umożliwia optymalizowanie rozwiązań stosowanych w firmie, podnosi efektywność działań i pomaga wejść na wyższy poziom działalności.