Wszystkie aktualności

Benchmarking w logistyce – co to jest, jak działa, dlaczego warto stosować?

Benchmarking to szereg działań wdrażanych w celu określenia obszarów w przedsiębiorstwie wymagających poprawy i unowocześnienia. Wykonywany jest na podstawie identyfikacji najlepszych praktyk rynkowych.

Warto zapoznać się z zaletami bechmarkingu w logistyce. Dzięki niemu można skutecznie poprawić wydajność przedsiębiorstwa, jak i zarządzanie nim.

Co to jest benchmarking?

Benchmarking to punkt odniesienia pozwalający niwelować różnice. Ma szerokie zastosowanie w logistyce, z uwagi na udoskonalanie przedsiębiorstw i dopasowywanie ich do aktualnych potrzeb rynkowych. Pozwala wyszukać obszary w firmie, które wymagają poprawy, nie funkcjonują tak, jak powinny. Wprowadzając nowe rozwiązania, przedsiębiorca może stać się liderem w branży.

Jak przeprowadzić benchmarking w logistyce?

Skuteczny benchmarking jest oparty na planie. Należy realizować go skrupulatnie i zgodnie z przyjętymi zasadami.

1.Identyfikacja procesów logistycznych wymagających zmiany.

Kluczowe jest wytypowanie obszarów w przedsiębiorstwie, które wymagają zmiany. Stosowane są w tym celu wskaźniki KPI, jak i nowoczesne rozwiązania informatyczne. Narzędzia gromadzące dane, m.in. system zarządzania WMS, pomagają w analizie potrzeb.

2. Postępowanie jak liderzy i gromadzenie najistotniejszych informacji.

Analiza rynku oraz działalności firm, które są aktualnie liderami w branży da wskazówki, jakich zmian potrzebuje Twój obiekt, aby dorównać standardom. Wzorce do naśladowania należy poszukiwać według następującego klucza:

  • bezpośrednia konkurencja z punktu widzenia Twojej działalności. Na pewno dostęp do informacji na temat ich funkcjonowania nie będzie jednak prosty,
  • firmy stanowiące niebezpośrednią konkurencję. Możesz analizować działalność podmiotów działających w tej samej branży, ale na innym poziomie rozwoju niż Ty,
  • firmy działające w innych branżach. Możesz sprawdzić, czy stosowane przez nie rozwiązania mogą wnieść korzyści do Twojej działalności i pozwolić Ci wyprzedzić konkurencję.

Informacje do konkretnych działań i zmian możesz czerpać także z publikacji naukowych, targów i konferencji branżowych, od dostawców i stowarzyszeń biznesowych.

3. Adaptacja najlepszych praktyk

Benchmarking w logistyce nie polega wyłącznie na kopiowaniu najlepszych praktyk, ale przede wszystkim na usprawnieniu własnej działalności poprzez inspirowanie się najlepszymi. Adaptując z powodzeniem w swoim przedsiębiorstwie skuteczne techniki można poprowadzić firmę do rozwoju w odpowiednim kierunku.

Proces benchamrkingu powinien opierać się na następujących krokach:

  • określenie planu wdrożenia konkretnych rozwiązań;
  • wyznaczeniu zasad pozwalających na zaimplementowanie zmian,
  • określeniu KPI pozwalających na wprowadzenie rozwiązania,
  • przygotowaniu projektu pilotażowego, w celu przetestowania nowych metod,
  • przeanalizowaniu rezultatów.

Benchmarking umożliwia optymalizowanie rozwiązań stosowanych w firmie, podnosi efektywność działań i pomaga wejść na wyższy poziom działalności.

Benchmarking W Logistyce – Co To Jest, Jak Działa, Dlaczego Warto Stosować? - Dlamagazynu zdjęcie nr 1
Sklep
Sprawdź naszą ofertę. Sprawdź