Wszystkie aktualności

Zasada Pareta – co to jest, zalety, przykłady

Zasada Pareta polega na założeniu, że niewielki zestaw czynników odpowiada za osiągnięcie konkretnych rezultatów. Prawo Pareta inaczej nazywane jest również zasadą 80/20, czyli 20% asortymentu generuje 80% zysków dla firmy.

Co to jest zasada Pareta?

Prawo Pareta odnosi się do zagadnień ekonomicznych i socjologicznych sformowanych przez włoskiego ekonomistę Vilfreda Pareta pod koniec XIX wieku. Ogólnie przyjęta jest zasada, że za 80% zdarzeń odpowiada 20% przyczyn.

Zasada Pareta jest bardzo przydatnym narzędziem umożliwiającym ustalenie priorytetów w zakresie nakładu pracy i zasobów w kluczowych obszarach firmy m.in. w logistyce. Powszechnie stosowana jest proporcja 80/20.

Jakie korzyści wynikają z zastosowania zasady Pareta w logistyce?

Wdrażając zasadę Pareta można zidentyfikować najważniejsze elementy firmowych operacji logistycznych. Z dużą łatwością można ustalić priorytety w zakresie zasobów, identyfikując produkty, klientów lub czynności odpowiadające za 80% rezultatów. Pozwala to wyznaczyć zasoby, czas i nakład pracy w stosunku do rzeczywistych wpływów.

Gwarantowana jest również optymalizacja asortymentu. Często tylko niewielka część asortymentu generuje największą sprzedaż. Skupienie się na kilku kluczowych artykułach pozwala lepiej zarządzać poziomem stanu magazynowego i zapobiegać nadmiernej ekspozycji produktów wyróżniających się niską rotacją.

Zasada Pareta poprawia również wydajność poprzez identyfikację głównych przyczyn nieefektywności w łańcuchu dostaw poprzez zastosowanie odpowiednich środków, w celu zapobiegania niepożądanym sytuacjom. Proces obejmuje m.in. optymalizację ścieżek, skrócenie czasu oczekiwania, usprawnienie wewnętrznych procesów.

Stosując się do zasady Pareta, można zmniejszyć koszty prowadzonej działalności poprzez skupienie się na najważniejszych aspektach przynoszących realne zyski. Automatycznie poprawia się także obsługa klienta, jak i jego zadowolenie ze skorzystania z usług.

Zasada Pareta w praktyce

Zasada Pareta znajduje zastosowanie w wielu przedsiębiorstwach oraz magazynach. Aby móc wdrożyć te założenia, firma musi dysponować odpowiednią ilością artykułów przynależących do 20% asortymentu, który generuje 80% zysków. Takie podejście pozwala na ograniczenie ryzyka braku najczęściej kupowanych towarów.

Istotne jest, aby najczęściej sprzedawane towary były umieszczone w łatwo dostępnych miejscach. Dzięki temu skróci się czas ich pozyskiwania i przekazywania klientowi.

Maksymalnie wydajna zasada 80/20, czyli innowacja Pareta w magazynie

Aby skutecznie realizować założenia zasady Pareta, warto wdrożyć w magazynie system zarządzania WMS, który nie tylko kontroluje zapasy magazynowe w czasie rzeczywistym, ale dokładnie informuje o lokalizacji każdego produktu w dowolnym momencie.

Klasyfikując jednostki towarowe według zasady 80/20 można zaoszczędzić sporo czasu i nakładu pracy, a działania związane z logistyką składowania będą niezwykle skuteczne. Przełoży się to również na optymalną dystrybucję zamówień z magazynu.

Zasada Pareta – Co To Jest, Zalety, Przykłady - Dlamagazynu zdjęcie nr 1
Sklep
Sprawdź naszą ofertę. Sprawdź